Parempi hotellielämys kaikille

Scandicilla teemme yhteistyötä saadaksemme jokaisen tuntemaan olonsa tervetulleeksi.

Meillä kaikki tuntevat olonsa tervetulleeksi

Haluamme, että työntekijämme tuntevat olonsa mukavaksi palvellessaan kaikkia vieraitamme. Olemme koonneet neuvoja joilla opit palvelemaan vieraitamme, joilla on erityistarpeita.

Katso videot ja tutustu miten saamme vieraamme tuntemaan olonsa tervetulleiksi erilaisissa tilanteissa.

Sokean tai näkörajoitteisen vieraan vastaanottaminen

Erotat sokean tai näkörajoitteisen vieraan useimmiten valkoisesta kepistä. Pyrimme tekemään kaikkemme, jotta näkörajoitteiset vieraat tuntevat olonsa turvalliseksi ja mukavaksi, sillä usein uudessa paikassa käyminen voi olla haastavaa.

Jos sinulla ei ole vieraan saapuessa aikaa toimia videon mukaan, pyydä häntä istahtamaan aulaan siksi aikaa, kun saat pyydettyä toisen työntekijän apuun. Voit myös tarjoutua saattamaan vieraan vastaanottotiskille ja auttamaan sisäänkirjautumisessa.

Kuuron tai kuulorajoitteisen vieraan vastaanottaminen

Pidä aina katsekontakti kuulorajoitteiseen vieraaseen, jolloin hänen on helpompi lukea huulilta. Tarjoa vieraalle paperia ja kynää. Kysy vieraalta haluaako hän antaa puhelinnumeronsa, jolloin viestintää voisi helpottaa tekstiviestien avulla.

Liikuntarajoitteisen vieraan vastaanottaminen

Tervehdi kaikkia vieraita aluksi samalla tavalla sanoen ”Tervetuloa! Miten voin auttaa?”. Tämä on hyvä tapa ottaa selvää vieraan tarpeista, jotta voit ehdottaa juuri hänelle parasta ratkaisua.

Pikaopas

  • Sokea tai näkörajoitteinen vieras: Esittele itsesi vieraalle ollessasi hänen vieressä. Kysy tarvitseeko hän apua ja tarjoudu saattamaan hänet.
  • Vieras, jolla on henkilökohtainen avustaja: Tervehdi kumpaakin, sillä kummatkin heistä ovat vieraitamme. Puhuttele sitä, joka puhuu sinulle. Älä koskaan puhu pyörätuolissa istuvan henkilön yli.
  • Vieras, jolla on kyynärsauvat/kävelykeppi: Pyydä vierasta istumaan aulaan. Kysy, tarvitseeko vieras suihkutuolia ja pyri antamaan hänelle huone hissin läheltä, jotta liikkuminen olisi helpompaa. 
  • Kuulorajoitteinen vieras tai vieras, jolla on tulkki: Pidä katsekontakti vieraaseen. Tarjoa kynä ja paperia. Pyydä vieraan puhelinnumero, jotta voit viestiä tekstiviesteillä.

Mitä olet oppinut?

Mikä on ensimmäinen asia, joka sinun tulisi tehdä sokeaa vierasta palvellessasi?

  • Esittele itsesi vieraalle ollessasi tämän vieressä.
  • Aseta kätesi vieraan käsivarrelle ja sano ”Tervetuloa! Miten voin auttaa?”

Jos vieraan on hankala kävellä ja hänellä on esimerkiksi kyynärsauvat, mitä sinun pitäisi tehdä?

  • Pyydä vierasta istahtamaan alas.
  • Opasta vieras huoneeseensa kädestä ohjaten.

Tartu haasteeseen ja tutustu hotelliisi pyörätuolilla

Paras tapa valmistautua vieraiden erityistarpeisiin on kokea maailma heidän tavoin. Lainaa hotellin pyörätuolia, liiku ympäri hotellia ja yritä ulottua tarvitsemiisi esineisiin.

  • Millainen kokemus oli?
  • Oliko kaikkialle helppo päästä ja ulotuitko kaikkialle?
  • Onko hotellissamme mitään, mitä voisimme tehdä asioiden helpottamiseksi pyörätuolia käyttäville vieraillemme?