Ravintolakonseptia luomassa

Ruoka on trendikkäämpää kuin koskaan, ja uusia ravintoloita avataan kaiken aikaa. Mutta miten tämä kaikki toimii – miten uusi ravintolakonsepti luodaan?

Samuel Laulajainen paljastaa salaisuuden

Scandic Hotelsin konseptikehityksessä työskentelevällä Samuel Laulajaisella on takanaan useita menestyneitä ravintolahankkeita. Nyt hän paljastaa salaisuutensa.

Ruoka – Ruotsissa sitä riittää

Ostoskassien mukana inspiraatio tulvii koteihin. Samaan aikaan tehosekoittimet paiskivat keittiöissä ylitöitä. Sanotaan, että valmiiksi marinoidun lihan ostamista on vältettävä viimeiseen asti. Ja avaatpa television mihin aikaan tahansa, siellä valmistetaan ruokaa. Julkkikset ja muut kokkaavat, Toscanan viinitarhalla tai laiturilla Tukholman saaristossa. Ruoka on nyt trendikkäämpää kuin koskaan. Se näkyy myös ravintoloiden laajassa kirjossa. Uusia ravintoloita ilmestyy kuin sieniä sateella. Niiden konseptit ovat innovatiivisia ja mielikuvituksellisia. Mutta koska jokainen tunnustautuu nykyään ammattilaiseksi omassa keittiössään...

... kuka sitten käy ja syö kaikissa näissä hiljattain avatuissa ravintoloissa? Ja miksi?

”Meidän on yksinkertaisesti oltava parempia. Ulkona syöminen on nykyään entistä suositumpaa”, Scandicin ravintoloiden ja baarien konseptinkehityksessä työskentelevä Samuel Laulajainen kertoo. Hän on työskennellyt tehtävässään nyt vuoden. Sitä ennen hän toimi ​Food & Beverage Managerina useissa eri hotelleissa erikoistuen uusien ravintoloiden ja baarien avaamiseen. Tukholmalaiset hotellit Scandic Anglais, Scandic Malmen ja Scandic Grand Central ovat saaneet apua Samuel Laulajaisen tuella kehitetystä suositusta ravintolakonseptista. Hotelliravintoloita ei ole enää tarkoitettu ainoastaan hotellivieraille, jotka haluavat nauttia perinteisen hampurilaisen ja oluen.

Julkkiskokit avaavat hotelleihin ravintoloita

Hotelliravintoloiden rooli on muuttunut viime vuosina. Se näkyy toisaalta siinä, että julkkiskokit haluavat avata ravintoloitaan hotelleihin, toisaalta hotelliravintoloihin on nykyään myös helpompaa rekrytoida henkilökuntaa. ”Näin on ollut jo pitkään Lontoon ja New Yorkin kaltaisissa kaupungeissa, mutta nyt ilmiö näkyy täälläkin”, Samuel Laulajainen sanoo.

Tyytyväinen hotellivieras on paras asiakas

Kun Laulajaista pyydetään luomaan uusi ravintolakonsepti, hän käyttää lähtökohtana aina fyysisiä puitteita. Missä päin kaupunkia ravintola sijaitsee? Mikä kaupunki on kyseessä? Miltä tilat näyttävät? Huomioon on otettava monia tekijöitä. Tärkein niistä on kuitenkin hotellivieras. ”Paras asiakkaamme on aina tyytyväinen hotellivieras, ja siksi asetamme heidät aina etusijalle. Tietenkin on aina mukavaa kirjautua hotelliin, jonka ravintolan asiakkaina on paikallisia. Silloin tunnet heti kuuluvasi joukkoon”, hän selittää.

Nimeä kehitettävä konsepti!

Eräs Samuel Laulajaisen lukuisten ravintoloiden ja baarien perustamisen myötä oppima asia on konseptin aloittaminen nimeämisellä. ”Näin on heti alusta alkaen jotain, jonka pohjalta voidaan lähteä liikkeelle. Jos ajatellaan esimerkiksi Scandic Continentalia, rakennamme sitä aivan Tukholman keskustaan. Sinne perustetaan kattobaari, todella upea baari, josta on kaupungin parhaat näköalat. Sen nimeksi tulee Capital! Kaiken muun on siis oltava nimen mukaista. Kaiken pitää yksinkertaisesti olla coolia, suurinta ja parasta.”

Ajan hermolla pysyminen

Totta kai on tärkeää tuntea alan viimeisimmät trendit. Samuel Laulajainen onnistuu siinä tekemällä inspiroivia matkoja ja seuraamalla aiheeseen liittyviä blogeja. Eniten hän kuitenkin luottaa vuosien varrella kehittyneeseen vaistoonsa. Tällä hetkellä hänen vaistonsa ohjaa häntä luomun ja kestävän kehityksen suuntaan. ”Vihreä ajattelu on tekemässä tuloaan. Siltä ainakin tuntuu. Sen vuoksi Scandic Continental -hotellin ravintolan nimi tulee olemaan The Market. Se tulee muistuttamaan suurta ruokatoria. Tarjolla on paljon ruokaa, jonka painopiste on ympäristöystävällisyydessä. Pohjana käytetään salaatteja, joihin lisätään proteiininlähteeksi lihaa ja kalaa”, hän kertoo. Jää nähtäväksi, osuvatko hänen ennustuksensa jälleen oikeaan. Vaisto ei ole vielä tähän mennessä kuitenkaan jättänyt häntä pulaan.

Etkö koskaan pelkää, että vaistosi on väärässä?

”Kyllä, aina”, hän vastaa. Hän ei kuitenkaan näytä yhtään huolestuneelta.