Kahvi – kokouksen kenties tärkein osallistuja

Pidemmät kokoukset ja tapaamiset on hyvä aloittaa mukavalla kahvihetkellä. Samalla voit maksimoida kahvinjuonnin hyödyt.

Varaa kokoustila

Virheellinen arvo osallistujamäärässä
Tiedot
Yhteyshenkilö puuttuu
Sähköposti puuttuu Virheellinen sähköpostiosoite
Puhelin puuttuu Virheellinen puhelinnumero
Virheellinen muoto

Suomessa juodaan eniten kahvia maailmassa

Tämä lämmin ja maukas juoma on vuodesta 1685 – jolloin ensimmäiset kahvinpavut saapuivat Göteborgin satamaan – ollut käytössä Ruotsissa. Suomalaisten sydämiin kahvi teki lähtemättömän vaikutuksen muutama vuosikymmen myöhemmin. Vaikka Ruotsissa kahvi tuli tutuksi hieman meitä aiemmin, tänä päivänä kulutamme kahvia eniten koko maailmassa – vuosittain noin 9,8 kiloa kahvia henkeä kohden, mikä tarkoittaa noin 4-5 kuppia päivässä.

Mitä tapahtuu fysiologisesti?

Yksinkertaisesti tiivistettynä kofeiini ehkäisee välittäjäaine adenosiinin tekemää työtä, joka stimuloi väsymystä valveilla ollessa. Kofeiinin stimuloiva vaikutus kestää yleensä muutamia tunteja. Mutta jopa kuuluisan dopamiinin – aivoihin onnea ja mielihyvää tuovan välittäjäaineen – eritys kiihtyy kahvinjuonnin seurauksena.

Kuinka paljon on tarpeeksi?

Liika kahvi voi aiheuttaa sydämentykytystä, unettomuutta, päänsärkyä ja huonovointisuutta, mutta vaarallisen yliannostuksen saamista pidetään epätodennäköisenä. Seitsemääkymmentä kuppia yhdellä kertaa voidaan pitää hengenvaarallisena määränä.

Maksimoi kofeiinin vaikutus kolmella yksinkertaisella vinkillä

  • Valitse sopivat ajankohdat
    Klo 09.30-11.30 ja 13.30-16.30 aivosi toimivat hitaimmin, jolloin vaikutus on suurin.
  • Jätä maito väliin
    Maidon kanssa kofeiini imeytyy hitaammin.
  • Valitse vaalea paahto
    Tummapaahtoisessa kahvissa on usein vähemmän kofeiinia kuin vaaleapaahtoisessa.